بسم الله الرحمن الرحیم 

دعای ابوحمزه ثمالی همراه با متن و ترجمه و مناجات- با صدای حاج مهدی سماواتی

که بسیار دلنواز است و چون این نوع نسخه همراه با مناجات است زمان آن کمی بیشتر از نسخه های دیگر است  کیفیت مشاهده و یا دانلود آن تا  240 پیکسل امکان پذیر است لذا  کیفیت مطلوب را علیرغم حجم کم داراست .

حتما بازدید آن را ازدست ندهید بسیار مطلوب است گوارا و روحبخش !!!

لینک مشاهده و دانلود : 170 مگ

         https://www.namasha.com/v/jcyd9aNi/%D8%AF%D8%B9%D8%A7%DB%8C_%D8%A7%D8%A8%D9%88%D8%AD%D9%85%D8%B2%D9%87_%D8%AB%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C_%D9%87%D9%85%D8%B1%D8%A7%D9%87_%D8%A8%D8%A7_%D9%85%D8%AA%D9%86_%D9%88_%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87_%D8%AD%D8%A7%D8%AC_%D9%85%D9%87%D8%AF%DB%8C_%D8%B3%D9%85%D8%A7%D9%88%D8%A7%D8%AA%DB%8C

در باره ابو حمزه ثمالی (منبع ویکی پدیا) :

ابوحمزه، ثابت بن دینار ثمالی ازدی از فقها، زهاد و مشایخ شیعه در کوفه بوده‌است.

دعای ابوحمزه ثمالی

ابوحمزه از برخی امامان شیعیان[علیهم السلام] دعاهای متعددی آموخته است. شیخ طوسی در مصباح المتهجّد، به نقل از ابوحمزه، دعایی از[امام] زین العابدین [علیه السلام]  آورده که در سحرهای ماه رمضان خوانده می‌شود و به دعای ابوحمزه ثمالی مشهور است و شرح‌هایی نیز بر آن نوشته شده است. این دعای نسبتاً طولانی مضامین اخلاقی و عرفانی والایی دارد و خواندن آن در بین شیعیان متداول است.

[وی بر حسب مستندات پیش از سال ۸۲ق به دنیا آمده و سال وفات ابوحمزه ۱۵۰ ذکر شده است]

ابوحمزه اهل کوفه بود. آل مُهَلَّب او را از موالی خود می‌دانستند اما نجاشی این ادعا را رد کرده است. او را از قبیله طی و تیره بنوثُعَل دانسته و دلیل شهرت ابوحمزه را به ثمالی سکونت وی در محله اقامت قبیله ثُماله از تیره اَزْد ذکر کرده است. ابوحمزه در کوفه با زید بن علی مراوده داشته و شاهد دعوت و شهادت او در کوفه بود. سه فرزند ابوحمزه یعنی حمزه، نوح و منصور، نیز در قیام زید بن علی کشته شدند.

فضل بن شاذان از[امام] علی بن موسی (امام هشتم شیعیان)[علیه السلام] روایت کرده است که ابوحمزه در زمان خود مانند سلمان در زمانش و در روایتی دیگر مانند لقمان در زمانش بوده است.

تفسیر منسوب به وی

ظاهراً احمد بن محمد ثعلبی (متوفی ۴۲۷) که در تألیف تفسیر خود، الکشف و البیان، از تفسیر ابوحمزه استفاده کرده، از همین تحریر بهره برده است. متن تفسیر ابوحمزه تا قرن ششم باقی بوده است. طبرسی در مجمع البیان و ابن شهرآشوب (متوفی ۵۸۸) در مناقب آل ابی طالب از این تفسیر، روایاتی نقل کرده‌اند. عبدالرزاق محمدحسین حرزالدین، روایات منقول از ابوحمزه را که صبغة تفسیری داشته یا در منابع به نقل آنها از تفسیر ابوحمزه اشاره شده در کتابی با عنوان «تفسیر القرآن الکریم لابی حمزة بن ثابت بن دینار الثمالی» گردآوری کرده است.

کتاب تفسیر قرآن او ظاهراً حداقل تا قرن ششم هجری باقی بوده‌است اما بعد از آن دیگر هیچ نشانی از آن نیست.
افراد مختلفی از این کتاب نام برده و برخی نیز احادیث آن را روایت کرده‌اند که عبارتند از:
- مرحوم نجاشی (قرن پنجم)
- ابواسحاق، احمد بن محمد ثعلبی (قرن پنجم)
- ابن ندیم در الفهرست (قرن پنجم)
- فرات کوفی ( قرن پنجم)
- ثعلبی (قرن پنجم)
- ابوجعفر، محمد بن علی بن شهر آشوب (قرن ششم
- شهرستانی در مفاتیح الاسرار و مصابیح الابرار (قرن ششم)
تفسیر او از منابع مفسرهایی مانند طبری، طبرسی و عیاشی بوده‌است.کتابی که اکنون به نام او چاپ شده‌است، توسط محمدحسین حرزالدین از لابه‌لای سایر کتاب‌ها استخراج شده و توسط انتشارات دارالمفید بیروت چاپ شده‌است.

 التماس دعا