ارزش نماز نافله

 

متن حدیث:
رسولُ اللّه صلی‏ الله ‏علیه و ‏آله و سلّم:
قالَ اللّه‏ُ عز و جل :... ماتَقَرَّبَ إلَیَّ عَبدٌ بشیءٍ أحَبَّ إلَیَّ ممّا افتَرَضتُ علَیهِ ، وإنّهُ لَیَتَقَرَّبُ إلَیَّ بالنافِلَةِ حتّی اُحِبَّهُ ، فإذا أحبَبتُهُ کُنتُ سَمعَهُ الذی یَسمَعُ بهِ ، وبَصَرَهُ الذی یُبصِرُ بهِ ، ولِسانَهُ الذی یَنطِقُ بهِ ، ویَدَهُ التی یَبطِشُ بها، إن دَعانی أجَبتُهُ ، وإن سَألَنی أعطَیتُهُ.

 

پیامبر خدا حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله فرمودند:
خداوند عز و جل فرمود : هیچ بنده ‏ای با وسیله‏ ای که نزد من محبوبتر باشد از آنچه بر او واجب کرده‏ ام ، به من نزدیک نشد.
همانا او با نماز نافله به من نزدیک شود، تا آن جا که او را دوست بدارم و چون دوستش بدارم، گوش او شوم که با آن بشنود و چشم او شوم که با آن ببیند و زبان او شوم که با آن سخن گوید و دست او شوم که با آن ضربه زند.
اگر مرا بخواند ،جوابش دهم و اگر از من خواهشی کند، به او بدهم.

«اصول کافی، جلد 2، صفحه 352»http://namnak.com


آشنایی با نماز های مستحبی

نمازهای مستحبی زیاد است و آنها را نافله گویند و بین نمازهای مستحبی به خواندن نافله‌های شبانه روز بیشتر سفارش شده و آنها را در غیر روز جمعه سی و چهار رکعتند که هشت رکعت آن نافله ظهر و هشت رکعت نافله عصر و چهار رکعت نافله مغرب و دو رکعت نافله عشا ویازده رکعت نافله شب و دو رکعت نافله صبح میباشد و چون دو رکعت نافله عشا را بنابر احتیاط واجب باید نشسته خواند ، یک رکعت حساب میشود . ولی در روز جمعه بر شانزده رکعت نافله ظهر و عصر ، چهار رکعت اضافه میشود .

 

فلسفه نمازهای نافله چیست؟ و چگونه می توان از آن بهره برداری بالایی نمود؟

در روایات وارد گشته که نمازهای نافله مانند سدی هستند که از نمازهای واجب محافظت می کنند یا موجب جبران نقائص نماز می گردند.
امام سجاد(ع) فرمودند: «حق تعالی تدارک خواهد فرمود نقصان نمازهایتان را به نمازهای نافله» (منتهی الامال، تاریخ امام سجاد(ع«
البته برخی از نمازهای مستحبی اثرات مخصوص به خودی نیز دارند مانند نماز شب که خواص متعددی در روایات برای آن بیان شده مانند تقویت ایمان و انس به خداوند، زیادی روزی، زیبایی چهره و… .
یا نماز جعفر طیار که برای برآورده شدن حاجت یا رفع مشکل خوانده می شود یا نماز شکر که موجب ازدیاد نعمت می گردد و طریقه بهره برداری کامل از نوافل همان شیوه ای است که خود معصومین(ع) به نسبت به انجام نوافل دستور داده اند، یعنی به هیچ وجه کمترین تغییری در آن ایجاد نکنیم.
تمام نمازهاى یومیه براى خود نماز نافلهاى دارند که به صورت دو رکعتى همانند نماز صبح خوانده مىشود .

نماز های نافله روزانه

نافله صبح: دو رکعت قبل از نماز صبح.
نافله ظهر : ۴ تا دو رکعتى قبل از نماز ظهر.
نافله عصر: ۴ تا دو رکعتى قبل از نماز عصر.
نافله مغرب: ۲ تا دو رکعتى بعد از نماز مغرب.
نافله عشا: یک دو رکعتى به صورت نشسته.

 

نماز نافله شب
نماز شب ۱۱رکعت است. که به صورت ۵ تا دو رکعتی و ۱ تا یک رکعتی خوانده می شود.

۴تا دو رکعتى اوّل به نیّت نماز نافله شب.
۱ دو رکعتى به نیّت نماز نافله شفع.
۱ یک رکعتى به نیت نافله وتر.

 

کیفیت و نحوه خواندن نافله صبح 
دو رکعت است که وقت آن از نصف شب به اندازه گذاشتن ۱۱ رکعت نماز شب است تا نزدیکی طلوع آفتاب که سرخی آفتاب و حمره مشرقیه پدیدار گردد اما بهتر است بعد از فجر اول و قبل از نماز صبح خوانده شود و در رکعت اول آن بعد از حمد سوره قل یا ایها الکافرون و در رکعت دوم بعد از حمد سوره توحید خوانده شود. 
بین نافله نماز صبح و نماز صبح بهتر است سه تا صلوات بفرستد 
که هر کس چنین کند خداوند روی او ا از حرارت آتش جهنم نگه می دارد .
سپس سجده شکر کند و بعد از اذان و اقامه ، مشغول نماز صبح شود .
و بعد از نماز صبح هم اگر حوصله داشته باشید دعای عهد و زیارت آل یاسین و زیارت عاشورا و دعای صباح

کیفیت و نحوه خواندن نماز شب

نماز شب ۱۱ رکعت است که می شود آن را به دو صورت خلاصه و آسان ، و یا مقداری مفصل تر و همراه با دعاهای ماثوره و قرائت قرآن خواند .

اما طریق آسان آن عبارت است از اینکه:

انسان حدود نیم ساعت به اذان صبح مانده از خواب بیدار شود و بعد از وضو ، چهار تا دو رکعتی عینا مثل نماز صبح به نیت نافله شب بخواند یعنی در هر رکعت بعد از حمد یک بار قل هو الله احد یا یکی از سوره های کوچک را بخواند . که در مجموع ۸ رکعت می شود
بعد دو رکعت به نیت نماز شفع بخواند که در رکعت اول بعد از حمد سوره قل اعوذ برب الناس و در رکعت دوم بعد از حمد سوره قل اعوذ برب الفلق را بخواند و نماز را تمام کند

بعدهم یک رکعت به نام نماز وتر است که بعد از حمد یک مرتبه قل هو الله احد یا بهتر است سه مرتبه قل هو الله احد و یک مرتبه قل اعوذ برب الفلق و یک مرتبه قل اعوذ برب الناس را بخواند و بعد قنوت بگیرد و ۷ مرتبه بگوید : 
((هذا مـَقامُ العائـِذِ بِکَ مِنَ الـنـّّار )) 
و سپس با دست چپ قنوت بگیرد و به دست راست تسبیح بگیرد و ۷۰ مرتبه بگوید : 
(( استغفر الله ربی و اتوب الیه )) یا ((استغفر الله و اتوب الــیه )) 
سپس ۳۰۰ مرتبه بگویدالــعفو

که اگر یک تسبیح صد دانه به دست بگیرد و هر دانه تسبیح را سه بار بگوید الــعفــو با یک دور تسبیح ۳۰۰ مرتبه الـعــفو تمام می شود و در مجموع ۳۰۰ مرتبه الــعفــو را در ۳ 
دقیقه می شود گفت . 
بعد هم برای ۴۰ نفر مومن دعا و استغفار کند مثلا بگوید اللهم اغفر ابی ، یا فارسی بگوید خدایا پدرم را بیامرز ، مادرم را بیامرز ، فلانی را بیامرز و ….. افراد زنده و مرده در اینجا فرقی ندارند ، برای زنده ها هم صحیح است استغفار کند و در پایان بگوید :

((رَبَّ اغفـِرلی و ارحَمنی و تــُب عَلی إنَکَ أنتَ التـٌٌوابُ الغَفــُورُ الـَّرحیم))

سپس به رکوع و سجده برود و نماز را تمام کند و بعد از آن تسبیح حضرت زهرا (ع) را انجام دهد. و همچین آیت الکرسی رو بخواند .
اگر انصاف به خرج دهیم باید حتما همه ما حداقل این روش آسان و راحت نماز شب را ترک نکنیم و خودمان را در زمره متهجدان و عابدان و نماز شب خوانان قرار بدهیم . 
اما اگر ما تصمیم جدی بگیریم خداوند هم کمک خواهد کرد ، زیرا که خداوند نماز شب را خیلی دوست دارد و به دنبال بهانه است تا مسلملنان و خاصه شیعیان علی بن ابی طالب (ع) را به بهشت ببرد ، بیایید ما این بهانه را درست کنیم تا خداوند ما را در زمره نماز شب خوانان واقعی و عابدان و زاهدان و متهجدان حقیقی قرار دهد.

خوب هر مقدار که از وقت باقی مانده تا اذان صبح مشغول قرائت قرآن شود که ثواب زیادی دارد و خداوند متعال در سوره مزمل پیامبر (ص) را مکلف می کند که مشغول ترتیل قرآن شود که همان قرائت همراه با تامل و تفکر در آیات قرآن است که توضیح بیشترش در بخش نماز شب از دیدگاه قرآن آمده است .
همچنین خواندن مناجات خمس عشره بسیار ثواب دارد

فضیلت نماز شب 
امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «نماز شب صورت را زیبا و خلق را نیکو و انسان را خوشبو می گرداند، رزق را زیاد و قرض را ادا می کند، اندوه را برطرف می سازد و چشم را جلا می دهد».

رسول خدا ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرمود: «نماز شب وسیله ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه».

امام صادق ـ علیه السّلام ـ فرمود: «در خانه هایی که نماز شب خوانده می شود و قرآن تلاوت می گردد، آن خانه ها نزد آسمانیان هم چون ستاره درخشانند».

 

سوالات متداول نماز نافله

سؤال: کیفیت خواندن نافله هاى نشسته را بیان فرمایید؟ (نحوه نشستن، خم شدن در رکوع و…)
جواب: کیفیت نشستن درنافله ها همان هیئت نشستن در تشهد نماز است، و مقدار خم شدن در رکوع به مقدار معمول و میسور برای شخص نشسته است، و کمتر از آن هم ولو با اشاره چه بسا مانعی نداشته باشد.

سؤال: آیا کیفیت نمازهاى نافله با نمازهاى واجب فرقى دارد؟ (در مورد افتتاحیات، قرائت، کیفیت رکوع و سجود، نشستن و اختتامیات)
جواب: نحوه انجام اجزاء نماز در فریضه و نافله یکسان است، و آداب و اذکار وارده در باب فرائض؛ رعایت آن در نوافل مستحبى مانعى ندارد، هر چند بنای شرع در نوافل ترخیص و تخفیف است، و این به جهت حفظ نشاط بندگان در عبادت و عدم ملالت نفس ایشان از طاعت می باشد.

سؤال: اگر انسان در محیط کار بود یا جائی که دائماً سر و کار با افراد دارد، و وقت نماز شد خصوصاً نماز ظهر و به جهت فضیلت مخفی اقامه شدن نوافل از یک طرف، و همچنین اینکه دیگران توجه پیدا مى کنند و در چشم دیگران مى افتد: الف) چگونه عمل نماید که از نوافل محروم نشود و در چشم دیگران هم نیفتد؟ (حتى اگر تلاش بشود به جهت مخفی بودن آن ولى به هر حال برای دیگران آشکار مى شود). ب) آیا در چنین شرایطى مى توان نوافل را قبل از اذان ظهر خواند؟
جواب: مى تواند نوافل ظهر را در اوّل اذان در فرصت تجمع مأمومین برای نماز، و هنگام اداء نماز ظهر (دیگران به جماعت) بطور فرادى ولى همراه جمع خوانده، و نماز ظهر فریضه خود را همراه با نماز عصر ایشان که متوالیاً مى خوانند بجای آورد. و ملاحظه خلق، در عدم تزاحم با رعایت حق خالق جایز است، و الا در تزاحم؛ مراعات و ملاحظه مخلوق شرک است. البته در صورت اضطرار نوافل را قبل از ظهر مى تواند بخواند، ولى نه بطور مستمر، که مرجوح است.

سؤال: اگر فرایضی بر عهده انسان باشد مثل نماز پدر بر گردن پسر و یا واجبات فوت شده، و انسان بخواهد آنها را ادا کند آیا بهتر است نوافل را بجا آورد و یا اینکه ابتدا باید تمام نمازهای واجب را بجا آورد؟
جواب: وجود نماز واجب به ذمّه شخص؛ مانع از انجام نوافل نیست، ولى اگر اتیان نوافل مانع از توفیق به قضای واجبات مى گردد؛ قضای واجب را مقدم دارد، ولى این شامل اقلّ صلاه اللیل یعنى نماز شفع و وتر نمى گردد، پس این را ترک ننماید ولو به قصد قضای واجب.

سؤال: در مسافرتهائی که با اتوبوس انجام مى گیرد و انسان برای نماز صبح در بین راه مى باشد با توجه به اینکه رانندگان عموماً مدتى بعد از اذان صبح یا نزدیک طلوع آفتاب برای نماز صبح توقف مى نمایند تکلیف برای انجام اقلّ صلاه اللیل (نماز شفع و وتر) چیست؟
جواب: در صورت خوف ذهاب وقت، می تواند در حال سوار بودن (بقدر ممکن) نوافل لیل و شفع و وتر را انجام دهد.

سؤال: شخصی که مقید به خواندن نوافل است در هنگامی که مثلاً نافله ظهر مى خواند بین خواندن نافله، وقت نماز ظهر داخل مى شود آیا مى تواند ادامه نافله را بعد از اداء نماز ظهر بخواند؟ البته بغیر از نافله عشاء که بعد از اداء نماز مى باشد حکم بقیه نمازها (صبح و عصر و مغرب) را بیان بفرمایید.
جواب: نافله را ادامه دهد تا تمام شود، و سپس فریضه را بجای آورد، مگر بجهت درک جماعت مؤمن عارف که بقیه نافله را پس از فریضه به جماعت، تمام مى کند.

سؤال: در نماز مستحبّى ، ثواب ایستاده با نشسته فرقی دارد یا خیر؟
جواب: ایستاده افضل است.

سؤال: آیا نماز غفیله را مى توان بجاى دو رکعت از نافله هاى مغرب خواند؟
جواب:مى توان دو رکعت از نافله مغرب را به صورت نماز غفیله بجا آورد.

سؤال: در نمازهاى نوافل وزیارت و نماز واجب یومیّه آیا میتوان به گفتن صرف تکبیرات افتتاحیه بدون خواندن دعاهاى پس از آن جهت درک فضیلت آن اقدام کرد؟
جواب:مانعى ندارد.

سؤال: در نماز شفع و وتر آیا باید کیفیّت خاصّى لحاظ شود یا اینکه به همان صورت نمازهاى یومیّه کفایت مى کند؟
جواب:مانند نمازهای یومیه بوده الا اینکه نافله شفع دو رکعت و جدای از نافله یک رکعتی وتر می باشد، وتفصیل آداب آن در کتب ادعیه و اعمال از حدیث شریف مفصّلاً نقل شده است. ا

سؤال: در بعض نمازهاى وارده در أیّام و لیالى خاصّ سور خاصّى براى قرائت بعد از حمد مشخّص شده وگاهى باید مکرّر خوانده شوند آیا مى توان این نمازها را نیز بصورت نمازهاى معمولى خواند؟
جواب:چه بسا مانعى ندارد ولى آثار مخصوصه آن مرهون کیفیّت مخصوصه آن همراه با قبول مولا مى باشد.

سؤال: نافله جمعه: چهار رکعت دیگر اضافه دارد در وقت ظهر، اما دقیقاً کی و چه وقتی خوانده می شود؟ چون وقت نماز ظهر روز جمعه تنگـ است؟
جواب: نوافل روز جمعه که بجای نافله ظهر و عصر روزهای دیگر است؛ مجموعا بیست رکعت بوده که: شش رکعت آن در اول روز پس از طلوع آفتاب، و شش رکعت آن در هنگام ضحى که میانه طلوع و زوال آفتاب است، و در هشت رکعت بقیه اختیار دارد که: دو رکعت پس از زوال و قبل از فریضه ظهر یا جمعه، و شش رکعت پس از آن بجاى آورد؛ یا اینکه شش رکعت پیش از زوال و دو رکعت پس از زوال و قبل از فریضه بجاى آورد؛ البته روش أوّل أولى است.

سؤال: آیا نماز مستحبّى که داراى کیفیّت خاصّى است (مانند نماز غفیله) را مى توان بجاى نافله هاى یومیه خواند؟
جواب: هرکدام جاى خود را دارند، ولى می توان نافله را به صورت نماز غفیله و مانند آن بجاى آورد.

سؤال: آیا میتوان یک نماز مستحبى را براى چند نیّت مختلف خواند؟
جواب: خواندن یک نماز به نیابت استحبابی از چند نفر مانعى ندارد، ولى خواندن یک نماز به جاى چند عنوان نماز درست نیست، اما اگر نماز نافله یومیه را در وقتی که نماز مستحبی مخصوصی وارد شده به این صورت بخواند اشکالی نداشته و ضمن توفیق ادای نافله به ثواب آن نماز مخصوص نیز نائل شده است، مانند اینکه نافله مغرب را بعد از نماز فریضه مغرب به نیت ادای نافله به صورت نماز غفیله بخواند.

سؤال:آیا در نوافل باید افتتاحیه و سلام نماز به صورت کامل خوانده شود؟
جواب:وقتی در مورد فرایض یومیه؛ موارد مزبور به نحو استحباب و تأکید وارد شده باشد، دیگر در نوافل به نحو فرض نمی باشد.

http://samtekhoda.ir

 

آیا مطلب مورد پسندتان بود و یا خیر؟

در صورت تمایل لطفا نظر دهید. نیازی به عضویت نمی باشد (ظرف 7 ثانیه)

باسپاس و دعای خیر برای شما.