پیشنهاد آیت الله بهجت برای زیارت امام رضا «ع» وامام حسین علیه السلام

زیارت شما قلبی باشد. در موقع ورود اذن دخول بخواهید، اگر حال داشتید به حرم بروید. هنگامی که از حضرت رضا«ع» اذن دخول می‌طلبید و میگویید: « أأدخل یا حجة الله: ای حجت خدا، آیا وارد شوم؟ » به قلبتان مراجعه کنید و مشاهده نمایید آیا تحولی در آن به وجود آمده و تغییر یافته هست یا نه؟ اگر تغییر حال در شما بود، حضرت«ع» به شما اجازه داده هست. اذن ت سیدالشهدا «ع» گریه هست، اگر اشک آمد امام حسین«ع» اذن دخول داده‌اند و وارد شوید.

البته این سخن (آیت الله بهجت ره)برای زیارت از نزدیک است ولی بهرحال ،حال مناسب زیارت طبیعتا لازم است و شاید بهترباشد که زبانا ویا قلبا اذن خواست. 

             

        توجه.........اگرسرور آنجا ارتباط نداد لطفا  آدرس لینک زیر را بصورت new tap بازکنید ( یعنی روی آدرس ، کلیک راست کرده گزینه open link in new tap را بزنید تا صفحه درصفحه ای مجزا باز شود  .

آدرس لینک      https://www.karbobala.com/live         با قابلیت بزرگ شدن تصویر  

یا 

لینک : http://www.imamhussain.org/persian/live       با قابلیت بزرگ شدن تصویر  

 

زیارتتان مقبول درگه حق تعالی

             التماس دعا

 

توسل به معنی واسطه قرار دادن معصومین(علیهم السلام) بین ما و خدا است.

طریقه و آداب توسل به اهل بیت علیهم السلام چیست؟

پیش‌ از توسل‌ جستن‌ حمد و ثنای‌ الهی‌ و نعمت‌های‌ بی‌شماری‌ که‌ خداوند به‌ انسان‌ عنایت‌ کرده‌ ذکر شود، با ذکر گناهان‌، به‌ گناهان‌ و تقصیرات‌ خود اعتراف‌ کرده و خود را مستحق‌ پاداش‌ و بهشت‌ ندانید.

 

 

سپس‌ بر محمد و آل‌ محمد صلوات‌ بفرستید، امام پنجم‌ از پدرش‌ و از جدش‌ پیامبر اکرم‌، نقل‌ کرده‌ که‌ آن‌ حضرت‌ فرمود: هرکس‌ می‌خواهد به‌ من‌ متوسل‌ شود و من‌ از او شفاعت‌ کنم‌ باید بر اهل‌ بیت‌ من‌ صلوات‌ بفرستید و آنان‌ را (با قول‌ و عمل‌ شان‌) مسرور و خوشحال‌ سازد" در اواخر مفاتیح‌‌الجنان‌ برای‌ هر یک‌ از چهارده‌ معصوم‌ صلوات‌ خاصی‌ ذکر شده‌ است‌. آن‌ صلوات‌ را پیش‌ از شروع‌ دعا بخوانید.

 

 

۶ ـ ذکر نام‌های‌ مبارک‌ چهارده‌ معصوم‌ (ع‌)

 

 

رسول‌ اللّه‌ (ص‌) فرمود: "یا جابر! إذا أردتَ أنْ تدعوا اللّه‌ فیَستَجیب‌ لک‌ فادْعه‌ بأسمائهم‌ (اهل‌ بیتی‌) فإنّها أحبّ الاسماء إلی‌ اللّه‌ عزّ وجلّ؛(۲) ای‌ جابر، هرگاه‌ خواستی‌ در پشگاه‌ الهی‌ دعاکنی‌ و خداوند نیز دعای‌ شما را مستجاب‌ گرداند، متوسل‌ به‌ اهل‌ بیت‌ من ‌شو و خداوند را به‌ اسمای‌ آنان‌ بخوان‌ که‌ محبوب‌ترین‌ اسم‌ها نزد خدا. اهل‌ بیت‌ من‌ هستند" .

 

 

۷ ـ سوگند به‌ ائمه‌ معصومین‌ (ع‌)

 

 

امام‌ صادق‌ (ع‌) فرمود: "برای‌ استجابت‌ دعا، آمرزش‌ گناهان‌ به‌ پنج‌ تن‌ و سایر امامان‌ متوسل‌ شوید و خداوند را به‌ حق‌ آنان‌ سوگند دهید و بگویید:

 

 

"اللهم‌ إنْ کانتْ ذنوبی‌ قد اخْلقتْ وجهی‌ عندک‌، فإنّی‌ أتوجّه‌ إلیک‌ بوَجْه‌ نبیّک‌، نبی‌ الرحمه‌ و علیّ و فاطمه‌ و الحسن‌ و الحسین‌ و الائمه‌"؛(۳) بعد از "والحسین‌" نام‌ بقیه‌ امامان‌ را بگویید: و علی‌ بن‌ الحسین‌ و محمد بن‌ علی‌ و جعفر بن‌ محمد و موسی‌ بن‌ جعفر و علی‌ بن‌ موسی‌ و محمد بن‌ علی‌ و علی‌ بن‌ محمد و الحسن‌ بن‌ علی‌ العسکری‌ و الحجه‌ بن‌ الحسن‌ الصاحب‌ الزمان‌ صلوات‌ الله‌ علیهم‌.

 

 

در توسل‌ به‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) آن‌ حضرت‌ را به‌ امیر المؤمنین‌ (ع‌) و حضرت‌ فاطمه‌ زهرا و امام‌ حسن‌ و امام‌ حسین‌ (ع‌) سوگند دهید. در توسل‌ به‌ امیر المؤمنین‌ (ع‌) آن‌ حضرت‌ را به‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) و بقیه‌ پنج‌ تن‌ سوگند دهید، و در توسل‌ به‌ سایر امامان‌، سوگند به‌ مادرشان‌ حضرت‌ صدیقه‌ طاهره‌‌(س‌) باعث‌ جلب‌ توجه‌ و عنایات‌ بیشتر ائمه‌ (ع‌) می گردد.

 

منبع :http://www.soalcity.ir(سایت شهر سوال)

 

زیارتنامه امام حسین علیه السلام

در روایت ابن قولویه است که حضرت صادق علیه السلام به مفضّل بن عمر فرمود که اى مفضّل چون برسى به قبر امام حسین علیه السلام بر در روضه بایست و این کلمات را بخوان که تورا به هر کلمه نصیبى از رحمت الهى خواهد بود


اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ ، آدَمَ صَففْوَةِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ نُوحٍ نَبِىِّ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا ، وارِثَ اِبْراهیمَ خَلیلِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ مُوسى کَلیمِ اللَّهِ ،اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ عیسى رُوحِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ ، مُحَمَّدٍ حَبیبِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ عَلِی وَصِىِّ رَسُولِ اللَّهِ ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وَارِثَ الْحَسَنِ الرَّضِىِّ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا وارِثَ ، فاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ اَلسَّلامُ عَلَیْکَ اَیُّهَا الشَّهیدُ الصِّدّیقُ اَلسَّلامُ ، عَلَیْکَ اَیُّهَا الْوَصِىُّ الْبآرُّ الْتَّقِىُّ اَلسَّلامُ عَلَى الاَْرْواحِ الَّتى حَلَّتْ ،بِفِنآئِکَ وَاَناخَتْ بِرَحْلِکَ اَلسَّلامُ عَلى مَلاَّئِکَةِ اللَّهِ الُْمحْدِقینَ بِکَ ، اَشْهَدُ اَنَّکَ قَدْ اَقَمْتَ الصَّلوةَ وَآتَیْتَ الزَّکاةَ وَاَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ ، وَنَهَیْتَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَعَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصا حَتّى اَتیکَ الْیَقینُ اَلسَّلامُ ، عَلَیْکَ وَرَحْمَةُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ .

ترجمه متن زیارت :

سلام بر تو اى وارث  آدم برگزیده خدا سلام بر تو اى وارث نوح پیامبر خدا سلام بر تو اى وارث ابراهیم خلیل خدا سلام بر تو اى وارث موسى هم سخن خدا سلام بر تو اى وارث عیسى روح خدا سلام بر تو اى وارث محمد حبیب خدا سلام بر تو اى وارث على وصى رسول خدا سلام بر تو اى وارث حسن (آن امام ) پسندیده سلام بر تو اى وارث فاطمه دختر رسول خدا سلام بر تو اى شهید راستگو سلام بر تو اى وصى نیکو کردار پرهیزکار سلام بر آن ارواحى که فرود آمدند به آستانت و بار انداختند به درگاهت سلام بر فرشتگان خدا که در گِرد تواَند گواهى دهم که براستى تو برپا داشتى نماز را و بدادى زکات را و دستور دادى به معروف (کار خوب ) و نهى کردى از منکر (کار زشت ) و پرستش کردى خدا را از روى اخلاص تا آنگاه که مرگت فرا رسید سلام بر تو و رحمت خدا و برکاتش .

 

التماس دعا 

منبع متن زیارتنامه : http://qom.irib.ir    

 

 

طریقه و آداب توسل به اهل بیت علیهم السلام چیست؟  (متن کامل)

توسل

 

 

 

 توسل به معنی واسطه قرار دادن معصومین(علیهم السلام) بین ما و خدا است.

 قطعا توسل‌ جستن‌ به‌ معصومان (ع‌)، نیازمند رعایت‌ روش‌ها و ایجاد شرایطی‌ است‌ که‌ بدون‌ تحقق‌ آن‌، نمی‌توان‌ امید به‌ بر آورده‌ شدن‌ خواسته ها و حاجات‌ خود داشت‌. در ذیل‌ به‌ برخی‌ از آداب‌ و روش‌های‌ توسل‌ اشاره‌ می‌شود:

 

 

۱ ـ توسل‌ و معرفت‌

 

 

حرکت‌ به‌ سوی‌ مقصد با شوق‌ و رغبت‌، بدون‌ معرفت‌ و شناخت‌ نمی‌شود. به‌ بیان‌ دیگر: حرکت‌ رغبت‌آمیز به‌ سوی‌ مقصد زمانی‌ رهرو را به‌ مقصد می‌رساند که‌، ملازم‌ با تحقق‌ سه‌ امر باشد:

 

 

الف‌) "وسیله‌ای‌" که‌ شخص‌ متوسل‌ می‌خواهد به‌ مدد آن‌ و با اطمینان‌ به‌ سمت‌ مقصد حرکت‌ کند، از توانایی‌ و کمالات‌ والا و آرامش بخشی‌ برخوردار باشد.

 

 

ب‌) توسل‌ جوینده‌، معرفت‌ و شناخت‌ لازم‌ در مورد آن‌ "وسیله‌" و قدرت‌ و منزلتش‌ را داشته‌ باشد.

 

 

ج‌) فرد متوسل‌، با آگاهی‌ از توانایی‌ و استعدادهای‌ خویش‌ و به‌ کارگیری‌ آن‌ بتواند، شایستگی‌ لازم‌ برای‌ نزد یکی‌ و تقرب‌ به‌ "وسیله‌" و استمداد و استعانت از آن کسب کند.(۱)

 

 

۲ ـ طهارت‌

 

 

الف‌) طهارت‌ باطنی‌: گفته‌ شد، توسل‌ به‌ معنی‌ و نزدیک‌ شدن‌ به‌ خدا از راه‌ نزدیک‌ شدن‌ به‌ ائمه‌ (ع‌) و در خواست‌ شفاعت‌ آنان‌ است‌. انسان‌ که‌ قلبش‌ آلوده‌ به‌ گناهان‌ بسیار است‌، تا توبه‌ نکند و با کسب‌ طهارت‌ قلبی‌ و باطنی‌، شایستگی‌ و لیاقت‌ لازم‌ را کسب‌ ننماید، چگونه‌ می‌تواند خود را به‌ ائمه‌ (ع‌) نزدیک‌ کند و توسل‌ جوید و آنان‌ را شفیع‌ خود قرار دهد؟

 

 

ب‌) طهارت‌ ظاهری‌: شامل‌ طهارت‌ بدن‌ و لباس،‌ نیز وضو یا غسل‌ و پوشیدن‌ لباس‌ مناسب‌ و معطر است‌ و به‌ این‌ ترتیب‌ خود را برای‌ بر قراری‌ ارتباط‌ با امامان‌ (ع‌) و توسل‌ به‌ آنان‌ آماده‌ می‌سازید.

 

 

۳ ـ توجه‌ به‌ تجلیّات‌ ویژه‌

 

 

بر اساس‌ آن‌ چه‌ در معارف‌ اسلامی‌ آمده‌ است‌، خداوند هستی‌ را به‌ خاطر چهارده‌ معصوم‌ (ع‌) آفرید و آفرینش‌ را با خلق‌ آنان‌ آغاز کرد، آنان‌ را روح‌ عالم‌ قرار داد. تا انوار آنان‌ بر جهان‌ تجلی‌ دارد، جهان‌ پایدار است‌. فیض‌ ربوی‌ به‌ عالم‌ موجودات‌ جریان‌ می‌یابد و نعمت‌ها ‌ به‌ دست‌ آنان‌ سر ازیر می‌گردد، و همه همّ و غم‌ها، سختی‌ها و مشکلات‌ با توسل‌ به هر یک‌ از آنان‌ و شفاعت‌‌شان‌ بر طرف‌ می‌گردد، لیکن‌ هر یک‌ از آنان‌ مظهر اسم‌ خاص‌ از اسمای‌ حسنای‌ الهی‌ و اسم‌ اعظم‌ می‌باشد. از این‌ رو امام‌ ششم‌، "صادق‌" و امام‌ پنجم‌ "باقر" و امام‌ هفتم‌ "کاظم‌" و امام‌ نهم‌ "جواد" نامیده‌ شده‌اند؛ با این‌ که‌ همه‌ آنان‌ صادق‌ و باقر و کاظم‌ و جواد هستند.

 

 

بنابر این‌ بهتراست‌ در توسل‌ جستن‌ به‌ چهارده‌ معصوم‌ (ع‌) به‌ نوع‌ مظهریت‌ و تجلیات‌ ویژه‌ توجه‌ شود، صاحب‌ نجم‌ الثاقب‌ می‌نویسد: "در امور معنوی‌ و قلبی‌، مسایل‌ آخرت‌، آمرزش‌ گناهان‌، طلب‌ شفاعت‌ و سعادت‌ و خوشبختی‌ و عاقبت‌ به‌ خیری‌، به‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) فاطمة‌ (س‌) امام‌ حسن‌ و امام‌ حسین‌ و امام‌ باقر و امام‌ صادق‌ و امام‌ هادی‌ و امام‌ حسن‌ عسکری‌ (ع‌) متوسل‌ شوید.

 

 

در مسایل‌ علمی‌ و کسب‌ معارف‌ الهی‌ به‌ "باب‌ مدینه العلم‌" یعنی‌ امیر‌المؤمنین‌ (ع‌) باید متوسل‌ شد.

 

 

برای‌ نجات‌ از ستم‌ سلاطین‌، شر دشمنان‌، دفع‌ اذیت‌ و آزار شیاطین‌ جنّی‌ و انسی‌ به‌ امام‌ علی‌ (ع‌) و امام‌ سجاد (ع‌) باید توسل‌ جست‌.

 

 

برای‌ شفای بیماران‌ به‌ امام‌ موسی‌ بن‌ جعفر توسل‌ جویید.

 

 

برای‌ رهایی‌ از هرگرفتاری‌ مخصوصاً صحت‌ و سلامتی‌ در سفر به‌ امام‌‌رضا‌(ع‌) متوسل‌ شوید.

 

 

برای‌ وسعت‌ رزق‌ و روزی‌، و طلب‌ گشایش‌ در امور زندگی‌ و دنیایی‌ به‌ امام‌ جواد (ع‌) متوسل‌ شوید.

 

 

در هر کاری‌ که‌ انسان‌ احساس‌ کرد فریاد رسی‌ جز خدا ندارد یا در اضطرار و تنگنا قرار گرفت‌، به‌ امام‌ زمان‌ (ع‌) متوسل‌ شود و بگوید: یا مولای‌، یا صاحب‌ الزمان‌، ادرکنی‌. یا مولای‌، یا صاحب‌ الزمان‌، اغثنی‌. یا ابا صالح‌ و یا بقیة‌ اللّه‌، ادرکنی‌.

 

 

۴ ـ توسل‌ و زمان‌ و مکان‌

 

 

در تعیین‌ هر یک‌ از روزهای‌ هفته‌ به‌ نام‌ یکی‌ از معصومان‌ (ع‌) حکمتی‌ نهفته‌ است‌. از این‌ رو توسل‌ جستن‌ به‌ امامان‌ (ع‌) در آن‌ روزهای‌ معیّن‌، امید استجابت‌ دعا را بیشتر می‌کند.

 

 

ـ روز شنبه‌ به‌ نام‌ پیامبر اسلام‌ (ص‌)

 

 

ـ یکشنبه‌، امیر المؤمنین‌ (ع‌) و حضرت‌ فاطمه‌ (س‌)

 

 

ـ دوشنبه‌، امام‌ حسن‌ و امام‌ حسین‌ (ع‌)

 

 

ـ سه‌ شنبه‌، امام‌ سجاد، امام‌ محمّد باقر و امام‌ جعفر صادق‌ (ع‌)

 

 

ـ چهار شنبه‌، امام‌ موسی‌ کاظم‌، امام‌ رضا، امام‌ جواد و امام‌ هادی‌ (ع‌)

 

 

ـ پنج‌ شنبه‌، امام‌ حسن‌ عسکری‌ (ع‌)

 

 

ـ جمعه‌، امام‌ زمان‌ (ع‌)

 

 

۵ ـ صلوات‌

 

 

پیش‌ از توسل‌ جستن‌ حمد و ثنای‌ الهی‌ و نعمت‌های‌ بی‌شماری‌ که‌ خداوند به‌ انسان‌ عنایت‌ کرده‌ ذکر شود، با ذکر گناهان‌ به‌ گناهان‌ و تقصیرات‌ خود اعتراف‌ کرده و خود را مستحق‌ پاداش‌ و بهشت‌ ندانید.

 

 

سپس‌ بر محمد و آل‌ محمد صلوات‌ بفرستید، امام پنجم‌ از پدرش‌ و از جدش‌ پیامبر اکرم‌، نقل‌ کرده‌ که‌ آن‌ حضرت‌ فرمود: هرکس‌ می‌خواهد به‌ من‌ متوسل‌ شود و من‌ از او شفاعت‌ کنم‌ باید بر اهل‌ بیت‌ من‌ صلوات‌ بفرستید و آنان‌ را (با قول‌ و عمل‌ شان‌) مسرور و خوشحال‌ سازد" در اواخر مفاتیح‌‌الجنان‌ برای‌ هر یک‌ از چهارده‌ معصوم‌ صلوات‌ خاصی‌ ذکر شده‌ است‌. آن‌ صلوات‌ را پیش‌ از شروع‌ دعا بخوانید.

 

 

۶ ـ ذکر نام‌های‌ مبارک‌ چهارده‌ معصوم‌ (ع‌)

 

 

رسول‌ اللّه‌ (ص‌) فرمود: "یا جابر! إذا أردتَ أنْ تدعوا اللّه‌ فیَستَجیب‌ لک‌ فادْعه‌ بأسمائهم‌ (اهل‌ بیتی‌) فإنّها أحبّ الاسماء إلی‌ اللّه‌ عزّ وجلّ؛(۲) ای‌ جابر، هرگاه‌ خواستی‌ در پشگاه‌ الهی‌ دعاکنی‌ و خداوند نیز دعای‌ شما را مستجاب‌ گرداند، متوسل‌ به‌ اهل‌ بیت‌ من ‌شو و خداوند را به‌ اسمای‌ آنان‌ بخوان‌ که‌ محبوب‌ترین‌ اسم‌ها نزد خدا. اهل‌ بیت‌ من‌ هستند" .

 

 

۷ ـ سوگند به‌ ائمه‌ معصومین‌ (ع‌)

 

 

امام‌ صادق‌ (ع‌) فرمود: "برای‌ استجابت‌ دعا، آمرزش‌ گناهان‌ به‌ پنج‌ تن‌ و سایر امامان‌ متوسل‌ شوید و خداوند را به‌ حق‌ آنان‌ سوگند دهید و بگویید:

 

 

"اللهم‌ إنْ کانتْ ذنوبی‌ قد اخْلقتْ وجهی‌ عندک‌، فإنّی‌ أتوجّه‌ إلیک‌ بوَجْه‌ نبیّک‌، نبی‌ الرحمه‌ و علیّ و فاطمه‌ و الحسن‌ و الحسین‌ و الائمه‌"؛(۳) بعد از "والحسین‌" نام‌ بقیه‌ امامان‌ را بگویید: و علی‌ بن‌ الحسین‌ و محمد بن‌ علی‌ و جعفر بن‌ محمد و موسی‌ بن‌ جعفر و علی‌ بن‌ موسی‌ و محمد بن‌ علی‌ و علی‌ بن‌ محمد و الحسن‌ بن‌ علی‌ العسکری‌ و الحجه‌ بن‌ الحسن‌ الصاحب‌ الزمان‌ صلوات‌ الله‌ علیهم‌.

 

 

در توسل‌ به‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) آن‌ حضرت‌ را به‌ امیر المؤمنین‌ (ع‌) و حضرت‌ فاطمه‌ زهرا و امام‌ حسن‌ و امام‌ حسین‌ (ع‌) سوگند دهید. در توسل‌ به‌ امیر المؤمنین‌ (ع‌) آن‌ حضرت‌ را به‌ پیامبر اکرم‌ (ص‌) و بقیه‌ پنج‌ تن‌ سوگند دهید، و در توسل‌ به‌ سایر امامان‌، سوگند به‌ مادرشان‌ حضرت‌ صدیقه‌ طاهره‌‌(س‌) باعث‌ جلب‌ توجه‌ و عنایات‌ بیشتر ائمه‌ (ع‌) می گردد.

 

 

پی نوشت ها:

 

 

۱. وسایل الشیعه، ج۴، ص ۱۲۱۹.

 

 

۲. بحارالانوار، ج۹۱، ص ۲۱، حدیث ۱۶.

 

 

۳. همان، ص ۲۰، حدیث ۱۳.

 

 

منبع :http://www.soalcity.ir(سایت شهر سوال)