استغفار ، آیت الله بهجت
درخواست آمرزش از خداوند را اِستغفار گویندو استغفار گفتاری است که از آن در باب هایی مانند طهارت، صلات، صوم، حج، تجارت، ظهار و کفّارات به مناسبت سخن گفته شده است.

حقیقت استغفار از دیدگاه آیت الله بهجت(ره)

استغفار در اصطلاح، به معنای درخواست زبانی یا عملآ آمرزش و پوشش از گناه در پیشگاه خداوند و هدف از آن درخواست مصونیت از آثار بد گناه وعذاب الهی است.استغفار

استغفار

خدا می داند این توسلات (به ائمه اطهار «ع») برای انسان چه می کند. این توسل برای انسان یک ارتباط است. چه طور وقتی یک لامپ را به الکتریسیته متصل می کنیم، نور می دهد . انسان اگر به اینها متوسل شود، اسباب وصل می شود. این توسل، یاد معشوقِ معشوق افتادن است.چون این بزرگواران عاشق خداوند بودند و خدا نیز عاشق آنها بود.انسان وقتی به آنها متصل شود، انگار به خدا متصل شده است. این توسلات انسان را خدایی می کند. پشیمانی از گناه ها و کوتاهی ها اولین گام برای توبه به درگاه خداوند متعال است.

کسی که هنوز از گناه خود غافل است یا آنکه از بدی های خود احساس ناراحتی نمی کند، چگونه می تواند به سوی خدا برگردد و از او طلب بخشش کند. توبه پس از ندامت و پشیمانی تحقق می یابد، ولی پس از تحقق توبه، پایداری در آن نیز بسیار مهم است؛ چنانکه از امام صادق(ع) درباره معنای توبۀ نصوح چنین آمده:«هو الذَّنبُ الّذی لا یَعودُ فیه أبداً؛ توبه نصوح، گناهی است که هرگز به آن برنمی گردد . آیت الله محمدتقی بهجت آن عارف بالله در پاسخ به سوال فردی که در امور مختلف از جمله اشتغال و ازدواج دچار گرفتاری شده بود، این چنین بیان کردند:زیاد از روی اعتقاد کامل بگویید:«أستغفر الله»، هیچ چیز شما را منصرف نکند غیر از ضروریات و واجبات تا کلیه ابتلائات رفع شود، بلکه بعد از رفع آن ها هم بگویید، برای اینکه امثال آن ها پیش نیاید و اگر دیدید رفع نشد، بدانید یا ادامه نداده اید، یا آنکه با اعتقاد کامل نگفته اید.

توصیه شده است که بهترین وقت استغفار، سحرگاهان به ویژه سحر شب جمعه است تا جایی که استغفار کنندگان در سحرگاهان مورد مدح خداوند عالمیان قرار می گیرند. همچنین طبق روایات ذکر استغفار از جمله تعقیبات نماز صبح و نماز عصر است که مرحوم حاج شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان به آن اشاره کرده است. استغفار هم به معنای طلب بخشش است و از حالت توبه ناشی می شود و چنانکه آیت الله بهجت(ره) می فرمود، اظهار توبه به استغفار و به «اتوبُ الی الله» گفتن است. یکی از اموری که ما را به توبه و استغفار تشویق می کند، دانستن این مطلب است که همۀ گرفتاری های ما از رفتارهای نادرست خودمان سرچشمه می گیرد.

بر این اساس است که اولیای الهی، در جایگاه های گوناگون و برای برطرف شدن مصیبت های مختلف، توصیه به استغفار می کردند. حضرت آیت الله بهجت می فرمود:«حوادثی که اتفاق می افتد، نتیجه کارهای ماست که بر سر ما می آید:«وَ ما أَصابَکُمْ مِنْ مُصیبَهٍ فَبِما کَسَبَتْ أَیْدیکُمْ؛ هر مصیبتی به شما می رسد، به واسطه اعمال شماست». آیا نباید به فکر باشیم و از گناهان گذشته که باعث این همه بلاها و مصیبت ها شده است، توبه کنیم؟ ولی ما توبه نمی کنیم، چون کارهای خود را بد نمی دانیم».

جایگاه استغفار

ایشان بارها به کسانی که از ایشان دستورالعملی برای پیشرفت در راه خدا و نیز برای رهایی از مشکلات می خواستند، به استغفار توصیه می کردند و این روایت رسول خدا صلی الله علیه وآله را یاد آور می شدند که:«لا أُخْبِرُکُم بِدائِکُم و دَوائِکم؟ داؤُکُم الذّنوبُ و دَواؤُکُم الإستغفار؛ آیا شما را به دردتان و دوایتان خبر ندهم؟ درد شما گناهان است و دوای شما استغفار». اما نباید فراموش کرد که این استغفار، نباید تنها وردی زبانی باشد، بلکه باید از قلبی تائب از گناه و مشتاق به رحمت خدا سرچشمه بگیرد، وگرنه نباید انتظار گشایش و رهایی داشت.

حضرت آیت الله بهجت قدس سره می فرمود:«کلمه «أستغفرالله» را تا می توانید از روی اعتقاد کامل، صمیمانه، با التزام به لوازم حقیقیۀ معلومه اش، تکرار نمائید». حضرت آیت الله بهجت که راهنمایی های وی گشاینده راه طالبان مسیر کمال بود، از تذکر این نکته نیز غافل نبود و می فرمود:«هرکدام از ما تا هدف و مقصد اعلی مسافتی داریم و این مسافت در افراد، متفاوت است …؛ لذا باید سعی کنیم این مسافت را زیاد و بار خود را سنگین تر نکنیم. گناهان موجب ازدیاد بار و بُعد مسافت ما تا مقصد است، وگرنه بسیار باید استغفار و تلاش نمود تا به جای اول و مسافت اولی برگردیم ».

منبع:

 

آیا مطلب مورد پسندتان بود و یا خیر؟

در صورت تمایل لطفا نظر دهید. نیازی به عضویت نمی باشد (ظرف 7 ثانیه)

باسپاس و دعای خیر برای شما.