تحصیل سعادت -سعادت و کمال -رسیدن به کمال

سلام
انسان چگونه میتواند به سعادت و کمال برسد؟
پاسخ:از سایت پرسمان
خوشحالیم از اینکه می بینیم در پی کسب فضایل اخلاقی و خودسازی می باشید و از خداوند می خواهیم که بتوانیم در این مسیر قدمی هرچند کوچک برایتان برداریم.
دوست عزیز؛ تشریع تمام آموزه های الهی، ارسال انبیاء و اولیای الهی همه و همه فقط برای اعتلا و به ثمر نشاندن دو کلمه – انجام واجبات و ترک محرمات - است که شاید از منظر انسانها اهمیّت چندانی ندارد. شرط رسیدن به تقوا، بندگی، کمال، سعادت، رسیدن به خدا و خلاصه تمام اوصاف و فضایل اخلاقی چیزی نیست مگر رعایت همین دو شرط یعنی انجام واجبات و ترک محرمات. هدف تمام کتب اخلاقی و اساتید اخلاق، معرفی و نشان دادن مصادیق واجب و حرامی است که انسان فقط با رعایت آنها می تواند به کمال دست یابد. 
مهمترین مسئله مسیر سعادت و نزدیک شدن به خداوند پس از شناخت واجبات و محرمات، همّت و پشت کار شماست که اصلی ترین نقش را ایفا می کند. در توصیه های حضرت آیت الله بهجت (ره) به جوانان، ایشان مهمترین راه رسیدن به سعادت و کمال را رعایت همین دو کار یعنی انجام واجبات و ترک محرمات معرفی می کردند و می فرمودند با رعایت این دو کار دیگر نیازی به هیچ استادی نیست. اما نقش استاد در طی این مسیر صعب العبور بی تأثیر نیست و به بیانی دیگر وجود استاد شرط لازم نیست اما شرط کافی ممکن است باشد. چرا که استاد، این مسیر دشوار را قبل از ما طی کرده و به پیچ و خم راه به خوبی آگاه می باشد و در هرجا که سالک با خطر و گردنه ای در مسیر مواجه باشد با رهنمودهای خود راه میانبر و جدیدی را به ساللک نشان می دهد و از عقب ماندگی و درماندگی او جلوگیری می کند و در نتیجه باعث می شود تا سالک سریعتر به مقصد برسد.
همانطور که گفتیم و تأکید بسیاری نیز داریم شرط اصلی در رسیدن به مقصود، رعایت همین دو کاری است که گفتیم، و در صورتی که دسترسی به استاد ندارید و یا دسترسی به ایشان مشکل است با استفاده از کتب اخلاقی ای که روش طی مسیر را بیان کرده اند و با همت و پشت کار می توانید به مقصودتان برسید.
«شرط رسیدن به کمال و سعادت»
مقصد انسان مؤمن بندگی و رسیدن به کمال است و انسان آگاه و روشن براى رسیدن به کمال و بهره مندى کامل از سرمایه هاى ارزنده خود باید در دو جنبه رشد و تکامل یابد: 
۱) جنبه علمى و نظرى: 
امیر مؤمنان على علیه السلام در یکى از سخنان کوتاه خود مى فرماید: «رحم الله امرء علم من این و فى این و الى این، خداوند رحمت کند انسانى را که بداند از کجا آمده و در کجا به سر مى برد و به سوى چه مقصدى روان است. 
بنابراین قدم اول آشنائى با مبدأ و معاد و وظایف انسان بین این شروع و آن انجام است که آشنائى با همان اصول عقاید می باشد. آشنائى با اصول عقاید و داشتن بصیرت نسبت به باورها و عقاید درست و صحیح است که نقش عمیقى در چگونگى زندگى و رفتار و برنامه ریزى و نگرش انسان به عالم و جهان هستى دارد. 
کتاب هاى فراوان و خوبى در مورد اصول عقاید نوشته شده که به برخى از آنها که نیاز فورى ترى مى باشند اشاره مى شود: 
۱- مجموعه مقدمه اى بر جهان بینى اسلامى، تألیف استاد شهید مرتضى مطهرى که شامل بخش هاى هفت گانه زیر است: 
الف: انسان و ایمان. 
ب: جهان بینى توحیدى. 
ج: وحى و نبوت. 
د: انسان در قرآن. 
ه: جامعه و تاریخ. 
و: امامت و رهبرى. 
ى: زندگى جاوید یا حیات اخروى. 
۲- همه کتاب هاى شهید آیت الله دستغیب به ویژه کتاب هاى: 
الف: توحید. 
ب: معاد. 
ج: امامت. 
د: ایمان. 
دومین قدم، آشنائى با فضایل و رذایل اخلاقى است، یعنى امورى که زمینه ساز سعادت یا بیچارگى و محرومیت انسان مى باشند و در ساختن شخصیت حقیقى انسان و شکل دادن به خود حقیقى او نقش اساسى دارند. مسئله خود شناسى که ثمره آن خداشناسى است و نیز آشنائى با گناهان و گناه شناسى از مباحث مهم این بخش است و در این قسمت کتابهاى زیر توصیه مى گردد: 
۱- خود شناسى براى خود سازى، تألیف استاد مصباح یزدى. 
۲- گناهان کبیره، شهید دستغیب. 
۳- گناه شناسى، استاد قرائتى. 
۲) جنبه عملى: 
شناخت و علم و آگاهى زمینه ساز عمل است و اگر آگاهى انسان به عمل تبدیل نگردد و بذر شناخت با عمل به نهال نیرومندى تبدیل نگردد به کمال خود نرسیده و ضایع مى گردد. در این مرحله باید اولا با احکام و وظایف شرعى کاملا آشنا بود و مسئله تقلید از یکى از مراجع عظیم الشأن که زمینه ساز عمل به وظایف شرعى و دستورات عملى دینى است باید کاملا براى انسان مؤمن متعهد توجیه شده و حل شده باشد. 
گام عملى دوم، تهذیب و خود سازى عملى است. یعنى بعد از آشنائى با ضرورت تهذیب اخلاق و نفس و خود سازى در مرحله نظر و عمل، نوبت به گام نهادن در میدان تهذیب مى رسد که از ضرورى ترین و اساسى ترین برنامه یک مؤمن خداترس است. 
در این زمینه نیز کتاب هاى زیر به نظر مناسب مى آیند: 
۱- خودسازى (تهذیب و تزکیه نفس)، تألیف استاد ابراهیم امینى. 
۲- نقطه هاى آغاز در اخلاق اسلامى، استاد آیت الله محمد رضا مهدوى کنى. 
۳- معراج السعاده، مرحوم ملا احمد نراقى. 
مطالعه زندگى و سیره معصومین علیهم السلام و زندگى مردان بزرگ و خود ساخته در تشویق انسان به گام برداشتن در راه خود سازى و تهذیب و رسیدن به کمال بسیار موثر است و عامل مهمى در تقویت اراده و همت انسان مى باشد. در این مورد نیز کتاب هاى فراوانى داریم که چند کتاب زیر را توصیه مى کنیم: 
۱- نردبان آسمان، زندگى و برخى سخنان مرحوم آیت الله بهاءالدینى. 
۲- فضیلت هاى فراموش شده، زندگى مرحوم ملا عباس تربتى (پدر مرحوم حسینعلى راشد) تألیف حسینعلى راشد. 
۳- فریادگر توحید، زندگى حضرت آیت الله بهجت (رحمه الله). 
۴- سرگذشت هاى ویژه از زندگى امام خمینى (ره) از انتشارات مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام 
در زمینه زندگانى معصومین علیهم السلام. 
همچنین کتابهای: 
۱- منتهى الآمال، تألیف مرحوم شیخ عباس قمى. 
۲- سیره پیشوایان. 
نکات مهم دیگرى در این بحث مورد توجه است که در مسیر رسیدن به کمال بسیار مؤثر و کارسازند از جمله امورى مانند رفقا و دوستان همفکر و هدفدار و مستقیم و داشتن اراده و استقامت و ارتباط با انسان هاى خداجو و با ایمان و تقوا و توجه داشتن به امورى زیر بنائى مثل نماز به ویژه در اول وقت و عبادات با حضور قلب و مراقبه و محاسبه و مواظبت از گوهر ارزنده جان و فطرت خویش از امور مهمى هستند که در انتخاب و انجامشان نهایت دقت و ظرافت را باید داشته باشید. 
فرصتها را غنیمت بدارید و از فرصت حضور و درک ماه رجب کمال استفاده را برای رسیدن به کمال ببرید. با خواندن دعاها و اذکاری که مخصوص این ماه می باشد مسیر را برای خود هموار گردانید تا سریعتر به مقصد برسید. ما را نیز از دعای خیرتان بی نصیب نگذارید و هر جا که مشکلی داشتید به کمک ما حساب کنید. 
برای مطالعه بیشتر به سایت مراجعه کنید. http://akhlagh.porsemani.ir/
منبع: https://www.porseman.comسایت پرسمان

آیا مطلب مورد پسندتان بود و یا خیر؟

در صورت تمایل لطفا نظر دهید. نیازی به عضویت نمی باشد (ظرف 7 ثانیه)

باسپاس و دعای خیر برای شما.